Ask us anything!

Marjan Hellraeth  |  Managing Director

Tel: +32 473 27 23 43

Email: marjan.hellraeth@aulos.be

 

Ann Geerts  |  Promotion & Administration

Tel: +32 478 87 94 17 

Email: ann.geerts@aulos.be

 

Missionarislei 66
2970 Schilde

AULOS represents national and international musicians, conductors, artists, music ensembles and music companies. AULOS is committed to provide support so that they can focus on their artistic creation.

Keiko Shichijo - Piano & Pianoforte

Musici: Instrumentaal NL

AULOS begeleidt en ondersteunt musici op een transparante, zakelijke manier en handelt met evenveel hartstocht als de passie van de artiest.

Keiko Shichijo - Piano & Pianoforte

Ann Geerts

De pianiste en fortepianiste Keiko Shichijo is een bijzondere stem in de wereld van zowel de klassieke als de hedendaagse muziek. Zij verbindt een traditionele Japanse sensitiviteit met een grondige kennis van de Europese historische uitvoeringspraktijk. Dit leidt tot een unieke visie, die zich openbaart in haar gevoel voor de muziek, voor de instrumenten, en voor hun achterliggende verhaal.

a-Keiko_DSC3742_AULOS BackgroundGreen.JPG

Keiko is afkomstig uit Japan maar heeft het afgelopen decennium in Nederland gewoond. In vele internationale concours heeft ze prijzen gewonnen, waaronder twee maal het internationale oude muziek concours van 'Musica Antiqu'a te Brugge (solo, en met duo), het internationale oude muziek concours ‘A Tre’ in Trossingen, Duitsland, en de Minkoffprijs van uitgever Edition Minkoff. Recent was zij te horen op onder meer het festival Printemps des Arts (Frankrijk), het Oude Muziek Festival te Utrecht, het MA Festival (België) en Midis-Minimes (België). Zij trad onder meer op in een pianoconcert van Mozart met het Stradivaria orkest, in een historische uitvoering van Pierrot Lunaire van Arnold Schoenberg, een Satie-programma in het Concertgebouw te Amsterdam in samenwerking met mezzosopraan Antje Lohse, en in tournees door India en Japan. In 2012 bracht het Hamamatsu Muziekinstrumentenmuseum in Japan haar eerste solo-CD op fortepiano uit met werken van Schubert.

Keiko Shichijo heeft met veel componisten samenwerkt, waaronder Tom Johnson, Johannes Kalitzke en Bernhard Lang. Recentelijk bracht zij met Janacek Philharmonic de premier van het piano concerto van Ben Richter.

“Het instrument bracht onder haar handen een puurheid aan klanken voort, werkelijk adembenemend. 'Zo moet Mozart het zelf gespeeld hebben' ging er door mij heen.  Haar hele verschijning ademt puurheid, en zo ook de intensiteit van haar mimiek tijdens het spelen.”

Keiko Shichijo studeerde fortepiano bij Stanley Hoogland en orgel bij Pieter van Dijk aan het Conservatorium van Amsterdam, en bekwaamde zich in de hedendaagse muziek bij Daan Vandewalle aan het Koninklijk Conservatorium van Gent, België.

Keiko Shichijo treedt wereldwijd op, zowel met een repertoire als soliste als in kamermuziekverband.


PROGRAMMAS 2019-2020

1. KOMITAS - recital

Een eerbetoon aan Komitas Vardapet.
In 1906 schreef Komitas Vardapet in Parijs een cyclus van 6 dansen voor piano. De muziekwerken zijn gebaseerd op origínele Armeense dansen en vormen op zijn zachtst gezegd originele composities. Keiko Shichijo voert ze op een meeslepende, speelse en betoverende wijze uit.

Keiko Shichijo - Komitas Vardapet - Six Dances.jpg
FRERE ET SOEUR STEIN.png

2. BEETHOVEN 1802 - recital
 

Beethoven : Klaviersonate Nr.17 in d-moll, Op.31-2 ‘Tempest’
                        1. Largo - Allegro
                        2. Adagio
                        3. Allegretto
Beethoven : Klaviersonate Nr. 14 in cis-moll, “Sonata quasi una fantasia”
                       Op.27-2 ‘Moonlight’
                        1. Adagio sostenuto
                        2. Allegretto
                        3. Presto agitato
 Beethoven : 15 Variationen mit Finale alla Fuga in Es-dur, Op.35
                       ‘Eroica-variationen’  

 

3. FORTEPIANO (5 en 5,5 octaafs) 
1. Fantasie en Variaties

  • J. S. Bach: Chromatische Fantasie und Fuge mit Frühfassung BWV 903
  • C. P. E. Bach: Fantasia in A-dur, wq 58-7
    „Sonata quasi una Fantasia”cis-MollBeethoven: Klaviersonate Nr. 14 op. 27 Nr. 2 in
    -pause-
  • Beethoven: Bagatelle Op.33-1, Andante grazioso, quasi allegretto
  • Beethoven: 15 Variationen mit Finale alla Fuga, op.35 (Eroica-variationen) in Es-du
     

Dit programma beoogt de maximale mogelijkheden en varianten op de 5 octaven fortepiano.
Het is bekend dat J.S.Bach vaak negatief was over het toenmalige nieuwe instrument, 'fortepiano'. Desondanks fungeerde J.S.Bach later als ambassadeur voor de Silbermann's fortepiano. Na een bezoek aan zoon Carl Phillip in Berlijn , blijkt finaal de fortepiano toch een interessante uitdaging voor J.S.Bach.

De eerste helft van dit programma is gericht op de 'Fantasie' stijl. Het einde van het programma is de Eroica-variatie van Beethoven, een van de laatste repertoires die op het 5 octaaf instrument kan worden uitgevoerd. 
 

4. FORTEPIANO (6,5 octaafs Weens instrument)
 1.  Beethoven’s laatste 3 piano sonatas (1820-1823)

  • Piano Sonata No. 30, E major, Op. 109
  • Piano Sonata No. 31, A flat major, Op. 110
  • Piano Sonata No. 32, C minor, Op. 111

De laatste drie van Beethoven's 32 pianosonaten, samengesteld tussen 1820-1823, worden algemeen beschouwd als drie van de meest sublieme, briljante en verrukkelijke sonates. 

5.WOMEN I  - recital

In haar eerste programma 'Women Composers' combineert Keiko vier composities van hedendaagse vrouwelijke klassieke componisten.

WOMEN COMPOSERS I.PNG

Liisa Hirsch - Vseva's Light (2008)
Vanessa Lann - Recalling Chimes (1998)
Galina Ustvolskaya - Sonata No. 5 (1986)

pauze
Maria De Alvear - En Amor Duro (1991) 50'

Galina Ustvolskaya is een Russische componiste die stierf in 2006.Ze schreef  zes pianosonates had over een periode van 43 jaar. De laatste twee sonates, die bijna dertig jaar na de 4e sonate zijn geschreven, zijn misschien wel de meest schokkende en gewelddadige uitingen binnen haar muzikale uitvoer.
Liisa Hirsch (1938) studeerde af aan de Estse Academie voor Muziek en Theater in de compositieklas van prof. Toivo Tulev. Liisa's muziek wordt gekenmerkt door gevoeligheid voor timbre, intense focus op geluid, ook stevige structuur en vormelijke puurheid. Ze is de winnaar van de European Composer Award in 2016. Keiko ging een samenwerking aan met Liisa in 2017 .
- In 'Recalling Chimes' van Vanessa Lann (1965) probeerde de componist geluiden te gebruiken die typerend zijn voor de moderne piano. Het stuk onderzoekt bijvoorbeeld de extreme registers die beschikbaar zijn op de piano van vandaag. De drie melodische motieven van de openingsfantasia komen respectievelijk terug in de drie hoofdsecties van het stuk, eerst in het extreem lage register en vervolgens in de boven- en middenzijde van de piano. Het harmonische materiaal dat de melodieën omringt, blijft hetzelfde - viernootige akkoordclusters en constant herhaalde enkele tonen (klokkengeluid).
- Het laatste stuk van Maria De Alvear, een Spaans-Duitse componist uit Keulen, is een groot, dramatisch, meditatief en spiritueel stuk voor piano-solo geschreven in 1991. "De betrokkenheid van spirituele kwaliteiten en energieke kennis in haar werk vereist een verantwoord diepgaand inzicht in de grote kracht van muziek en kunst, een kracht waar op een goede, krachtige manier voor moet worden gezorgd."