Ask us anything!

Marjan Hellraeth  |  Managing Director

Tel: +32 473 27 23 43

Email: marjan.hellraeth@aulos.be

 

Ann Geerts  |  Promotion & Administration

Tel: +32 478 87 94 17 

Email: ann.geerts@aulos.be

 

Missionarislei 66
2970 Schilde

AULOS represents national and international musicians, conductors, artists, music ensembles and music companies. AULOS is committed to provide support so that they can focus on their artistic creation.

Musici: Instrumentaal NL

AULOS begeleidt en ondersteunt musici op een transparante, zakelijke manier en handelt met evenveel hartstocht als de passie van de artiest.

Henry Kramer - Piano

Ann Geerts

Henry Kramer studeerde aan de Juilliard School (New York) en aan de Yale School of Music (New Haven), waar hij nu doctoreert.

Kramer heeft al meerdere prijzen gewonnen, waaronder in 2014 de Astral Artists National Auditions en in 2015 de William Petschek Recital Debut Award van de Juilliard School. Hij was finalist van de Honens International Piano Competition, waar hij ook de Raeburn Prize kreeg.

In 2016 werd Kramer tweede laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd. Hij werkte reeds samen met orkesten als het Nationaal Orkest van België, het Brussels Philharmonic, het Calgary Philharmonic, het Shanghai Philharmonic,het Bilkent Symphony Orchestra, het Portland Symphony Orchestra en het Orchestre Métropolitain de Montréal, en met dirigenten als Marin Alsop, Yan Pascal Tortelier en Stéphane Dénève.

De pianist heeft opgetreden in prestigieuze zalen zoals het Portland Piano International, de National Chopin Foundation in Miami, Carnegie Hall in New York en het Concertgebouw in Amsterdam.
 

Videofragmenten

Foto: Carlin Ma

Bert Koch - piano

Ann Geerts

Bert Koch (°1986) is een Belgische pianist die vooral actief is als kamermusicus. Zo concerteerde hij in heel wat Belgische concertzalen zoals Flagey te Brussel, de Academiezaal van Sint-Truiden, het Lemmensinstituut te Leuven, de concertzaal van het Brussels conservatorium, het Concertgebouw van Brugge, AMUZ te Antwerpen en talrijke culturele centra. Ook was hij te horen op festival- en cultuurdagen als IedereenKlassiek (Brugge), Cultuurmarkt (Antwerpen), KlaraFestival (Brussel), BumaClassical (Utrecht) en Festival Van Vlaanderen (Kortrijk).

Als pianist maakte hij opnames voor radiozenders Musiq3, Klara, Radio 4 (NL) en was te zien op televisiezenders Cultuur7 en Canvas. Als solist speelde hij met het Limburgs Orkest Jeugd en Muziek en het Symfonieorkest Lemmensinstituut respectievelijk het 3de en het 4de pianoconcerto van Ludwig van Beethoven, een componist die hem nauw aan het hart ligt. Hij is actief als pianist-begeleider en leerkracht begeleidingspraktijk aan de Stedelijke Academie voor Kunsten Maaseik en begeleidt jaarlijks het Vlamo solistenconcours. 

Zijn discografie bestaat uit de cd Mockingbird (2015) met muziek van Wilfried Westerlinck, de cd Fingerprints 2 (2016) in samenwerking met ComAV en Radio Klara en de cd Timelapse, de debuut-cd van het Kugoni Trio. Dit uitzonderlijke trio (piano-saxofoon-viool), opgericht in het Koninklijk Conservatorium Brussel in 2010, is een graag geziene gast op de nationale en internationale podia en werd eerste prijswinnaar van Supernova (2013) en Forte (2015). 

Hij verleende zijn medewerking aan talloze creaties van werken van vooraanstaande hedendaagse componisten als Jan- Hendrik Van Damme, Paul Steegmans, Jeroen d’Hoe, Benjamien Lycke, Erik Desimpelaere, Wilfried Westerlinck, Hanne Deneire en Jan Van Landeghem. Vroeger componeerde hij veel, waarbij hij een sterke voorliefde aan de dag legde voor de variatiereeks. Zo werd zijn Thema met variaties in fis voor piano in 2002 bekroond op de Aquarius-compositiewedstrijd in het Concertgebouw van Brugge. 

In 2011 behaalde hij zijn Master of Arts in de Muziek met grootste onderscheiding in de klas van Jan Vermeulen aan het Lemmensinstituut te Leuven. In juni 2012 voltooide hij tevens een postgraduaat pianobegeleiding in het Koninklijk Conservatorium Brussel met grote onderscheiding. Hij volgde ook masterclasses bij o.a. Leon Fleisher, Norma Fisher, Paul Komen, Tamara Poddubnaya, Bart van de Roer, André De Groote, Nata Tsvereli, Rian de Waal en Bart van Oort.
 

Kurt Bertels - Saxofoon

Ann Geerts

Met uitvoeringen gevoed door diepgaand artistiek onderzoek maakt Kurt Bertels (°1989) het Belgische saxofoonrepertoire actueler dan ooit. Als solist of in kamermuziekverband was deze klassieke saxofonist reeds te gast in België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Kroatië, Slovenië, Litouwen, Portugal en Noorwegen.

Kurt Bertels_AULOS_2018 vert.jpg

Actief als kamermusicus maakt Kurt Bertels deel uit van het Kugoni Trio  en het Anemos Saxofoonkwartet. Daarnaast is hij veelvuldig te horen met pianist Bert Koch. Als artistiek onderzoeker werkt Kurt Bertels momenteel aan een doctoraat in de kunsten aan de Vrije Universiteit Brussel en het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Het onderzoek heeft als doel het repertoire van de eerste Brusselse Saxofoonklas (1867-1903) te ontsluiten, te contextualiseren en uit te voeren op een historisch verantwoorde manier. Als onderzoeker gaf hij onder andere lezingen aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, de Universiteit van Luik, de Universiteit van Evora (PT) en tijdens het 2nd European Saxophone Congress in Porto (Casa da Musica (PT)).

Als solist werd Kurt Bertels prijswinnaar van Dexia Classics (2007), Internationale Wereld Muziek Concours (2008), Prinses Christina Concours (2009), Forte (2011) en New Tenuto (2012).

Kurt Bertels werd bekroond met een medaille van de Unie van de Belgische Componisten voor zijn vertolkingen van het tweede saxofoonconcerto van de Belgische componist Paul Gilson. Als gastsolist trad hij op met de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen, het Limburgs Symfonisch Orkest Jeugd & Muziek en het Orkest der Lage Landen. In België was hij reeds te horen in talrijke culturele centra alsook het Paleis voor Schone Kunsten en Flagey te Brussel, AMUZ te Antwerpen, het Concertgebouw te Brugge en het Kursaal te Oostende. Nationale en internationale muziekfestivals en organisaties als het Klarafestival, Festival Musiq3, Klara in de Singel, Festival van Vlaanderen, B-Major, Buma Classical (NL), Wonderfeel (NL), Is Arti (LT), Muziekfestival Middelburg (NL), Saxperience (RS), Festival Consonances (FR), Orlando Festival (NL) en Norwegian Academy of Music (NO) en La Festa della Musica Roma (IT) nodigden hem en zijn ensembles uit.

Als saxofonist maakte hij verschillende opnames voor Radio Klara, Musiq3, Radio 4 (NL) en was hij ook te zien op de televisiezenders Cultuur7 en Canvas. Zijn discografie bestaat uit Through Time (2013), Mockingbird (2015), Timelapse (2016) en Klapzoen (2017). In samenwerking met Radio Klara en Flanders Arts Institute werkte hij als solist mee aan Fingerprints#2 (2016).

Kurt Bertels is een fervente verdediger van de Belgische (historische en hedendaagse) saxofoonmuziek. Dit vertaalde zich reeds in creaties van hedendaagse componisten als Filip Ceunen, Jan-Hendrik Van Damme, Paul Steegmans, Jeroen D'Hoe, Benjamien Lycke, Erik Desimpelaere, Wilfried Westerlinck, Jan Van Landeghem, Kris De Baerdemacker, Hanne Deneire en Annelies Van Parys. Daarnaast voert hij propaganda voor de saxofoonwerken van componisten als Paul Gilson, Nazaire Beeckman, Jean Absil en de componistengroep De Synthetisten.

In 2012 behaalde hij zijn Master of Arts in de Muziek in de klas van saxofonist Norbert Nozy aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Naast zijn opleiding studeerde hij er ook instrumentenleer, compositie en orkestratie. Hij volgde masterclasses bij Jean-Marie Londeix (FR), Lars Mlekusch (AUS), Joseph Wytko (USA), Arno Bornkamp (NL), Jan Schulte-Bunert (DE), Naomi Sullivan (GB) en Vincent David (FR).

Kurt Bertels is als uitvoerend musicus lid van de Muziekraad Vlaanderen en behoort tot de artiesten van Légère Reeds (www.legere.com).

Kacper Nowak - Cello

Marjan Hellraeth

"Kacper Nowak is a most gifted young cellist with exceptional technical attributes and a very natural and unmannered approach to music." - Gary Hoffman

Kacper Nowak werd in Polen geboren en begint op zijn achtste cello te spelen. Een jaar later is hij laureaat van de Liezen Wedstrijd in Oostenrijk. Hij volgt les bij Danuta Taczanowska aan de Fryderyk Chopin School in Poznan.

Hij behaalt tal van prijzen op verschillende nationale en internationale wedstrijden en wordt lid van de nationale stichting voor hoogbegaafde kinderen. In 2005 wint hij de Eerste Prijs op de wedstrijd van Sint-Pieters-Woluwe in Brussel, om het volgende jaar te starten bij Didier Poskin. 

In 2010 zet hij zijn opleiding verder bij Maria Kliegel in Keulen. Hij behaalt de Eerste Prijs Van Cutsem en Fely Waselle. Daarna studeert hij verder bij Justus Grimm aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en behaalt hij in 2012 de Grote Prijs Edmond Baert. In 2014 beëindigt Kacper zijn master en krijgt hij de Nederlandse Oranjebeurs.Hij neemt deel aan masterclasses met grote musici zoals Gérard Caussé, Walter Grimmer, Boyan Vodenitcharov, France Springuel, Gautier Capuçon, Quatuor Danel, Jean-Guihen Queyras en Natalia Gutman.

Sinds september 2014 vervolmaakt Kacper Nowak zich aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, onder leiding van Gary Hoffman.In 2015 wint hij zowel de Eerste Prijs als de Publieksprijs op de Ottoboni - I solisti wedstrijd, en in september van datzelfde jaar wordt hij laureaat op de Internationale Johannes Brahms Wedstrijd in Oostenrijk.

Kacper stelt de volgende programma's voor in 2019-2020. Hij laat zich begeleiden door pianiste Christia Hudziy.

  • Release CD-release | Oktober 2018
    -Brahms sonate n°1,
    -Martinu sonate n°2
    -Schnittke sonate n°1

  • Romanitiek ten voeten uit | Brahms sonate n°1, Chopin sonate

  • Slavisch repertoire van de 20e eeuw | Martinu sonate n°2, Schnittke sonate n°1, Shostakovich sonate voor cello en piano

  • Franse kroonjuwelen voor cello en piano | Chopin sonate, Debussy sonate, Fauré

  • Van Bach tot Schnittke | Bach cello sonate, Schnittke sonate n°1

 

CELLO CONCERTI

  • Elgar Cello Concerto

  • Schumann Cello Concerto in A minor, Op129

  • Haydn Cello Concerto No.1 in C major

  • Tchaikovsky Variations on a Rococo Theme

  • Shostakovich Cello Concerto No.1

  • Beethoven Tripel Concerto

Concertenlijst

Foto: © Lara Herbinia

Keiko Shichijo - Piano & Pianoforte

Ann Geerts

De pianiste en fortepianiste Keiko Shichijo is een bijzondere stem in de wereld van zowel de klassieke als de hedendaagse muziek. Zij verbindt een traditionele Japanse sensitiviteit met een grondige kennis van de Europese historische uitvoeringspraktijk. Dit leidt tot een unieke visie, die zich openbaart in haar gevoel voor de muziek, voor de instrumenten, en voor hun achterliggende verhaal.

a-Keiko_DSC3742_AULOS BackgroundGreen.JPG

Keiko is afkomstig uit Japan maar heeft het afgelopen decennium in Nederland gewoond. In vele internationale concours heeft ze prijzen gewonnen, waaronder twee maal het internationale oude muziek concours van 'Musica Antiqu'a te Brugge (solo, en met duo), het internationale oude muziek concours ‘A Tre’ in Trossingen, Duitsland, en de Minkoffprijs van uitgever Edition Minkoff. Recent was zij te horen op onder meer het festival Printemps des Arts (Frankrijk), het Oude Muziek Festival te Utrecht, het MA Festival (België) en Midis-Minimes (België). Zij trad onder meer op in een pianoconcert van Mozart met het Stradivaria orkest, in een historische uitvoering van Pierrot Lunaire van Arnold Schoenberg, een Satie-programma in het Concertgebouw te Amsterdam in samenwerking met mezzosopraan Antje Lohse, en in tournees door India en Japan. In 2012 bracht het Hamamatsu Muziekinstrumentenmuseum in Japan haar eerste solo-CD op fortepiano uit met werken van Schubert.

Keiko Shichijo heeft met veel componisten samenwerkt, waaronder Tom Johnson, Johannes Kalitzke en Bernhard Lang. Recentelijk bracht zij met Janacek Philharmonic de premier van het piano concerto van Ben Richter.

“Het instrument bracht onder haar handen een puurheid aan klanken voort, werkelijk adembenemend. 'Zo moet Mozart het zelf gespeeld hebben' ging er door mij heen.  Haar hele verschijning ademt puurheid, en zo ook de intensiteit van haar mimiek tijdens het spelen.”

Keiko Shichijo studeerde fortepiano bij Stanley Hoogland en orgel bij Pieter van Dijk aan het Conservatorium van Amsterdam, en bekwaamde zich in de hedendaagse muziek bij Daan Vandewalle aan het Koninklijk Conservatorium van Gent, België.

Keiko Shichijo treedt wereldwijd op, zowel met een repertoire als soliste als in kamermuziekverband.


PROGRAMMAS 2019-2020

1. KOMITAS - recital

Een eerbetoon aan Komitas Vardapet.
In 1906 schreef Komitas Vardapet in Parijs een cyclus van 6 dansen voor piano. De muziekwerken zijn gebaseerd op origínele Armeense dansen en vormen op zijn zachtst gezegd originele composities. Keiko Shichijo voert ze op een meeslepende, speelse en betoverende wijze uit.

Keiko Shichijo - Komitas Vardapet - Six Dances.jpg
FRERE ET SOEUR STEIN.png

2. BEETHOVEN 1802 - recital
 

Beethoven : Klaviersonate Nr.17 in d-moll, Op.31-2 ‘Tempest’
                        1. Largo - Allegro
                        2. Adagio
                        3. Allegretto
Beethoven : Klaviersonate Nr. 14 in cis-moll, “Sonata quasi una fantasia”
                       Op.27-2 ‘Moonlight’
                        1. Adagio sostenuto
                        2. Allegretto
                        3. Presto agitato
 Beethoven : 15 Variationen mit Finale alla Fuga in Es-dur, Op.35
                       ‘Eroica-variationen’  

 

3. FORTEPIANO (5 en 5,5 octaafs) 
1. Fantasie en Variaties

  • J. S. Bach: Chromatische Fantasie und Fuge mit Frühfassung BWV 903
  • C. P. E. Bach: Fantasia in A-dur, wq 58-7
    „Sonata quasi una Fantasia”cis-MollBeethoven: Klaviersonate Nr. 14 op. 27 Nr. 2 in
    -pause-
  • Beethoven: Bagatelle Op.33-1, Andante grazioso, quasi allegretto
  • Beethoven: 15 Variationen mit Finale alla Fuga, op.35 (Eroica-variationen) in Es-du
     

Dit programma beoogt de maximale mogelijkheden en varianten op de 5 octaven fortepiano.
Het is bekend dat J.S.Bach vaak negatief was over het toenmalige nieuwe instrument, 'fortepiano'. Desondanks fungeerde J.S.Bach later als ambassadeur voor de Silbermann's fortepiano. Na een bezoek aan zoon Carl Phillip in Berlijn , blijkt finaal de fortepiano toch een interessante uitdaging voor J.S.Bach.

De eerste helft van dit programma is gericht op de 'Fantasie' stijl. Het einde van het programma is de Eroica-variatie van Beethoven, een van de laatste repertoires die op het 5 octaaf instrument kan worden uitgevoerd. 
 

4. FORTEPIANO (6,5 octaafs Weens instrument)
 1.  Beethoven’s laatste 3 piano sonatas (1820-1823)

  • Piano Sonata No. 30, E major, Op. 109
  • Piano Sonata No. 31, A flat major, Op. 110
  • Piano Sonata No. 32, C minor, Op. 111

De laatste drie van Beethoven's 32 pianosonaten, samengesteld tussen 1820-1823, worden algemeen beschouwd als drie van de meest sublieme, briljante en verrukkelijke sonates. 

5.WOMEN I  - recital

In haar eerste programma 'Women Composers' combineert Keiko vier composities van hedendaagse vrouwelijke klassieke componisten.

WOMEN COMPOSERS I.PNG

Liisa Hirsch - Vseva's Light (2008)
Vanessa Lann - Recalling Chimes (1998)
Galina Ustvolskaya - Sonata No. 5 (1986)

pauze
Maria De Alvear - En Amor Duro (1991) 50'

Galina Ustvolskaya is een Russische componiste die stierf in 2006.Ze schreef  zes pianosonates had over een periode van 43 jaar. De laatste twee sonates, die bijna dertig jaar na de 4e sonate zijn geschreven, zijn misschien wel de meest schokkende en gewelddadige uitingen binnen haar muzikale uitvoer.
Liisa Hirsch (1938) studeerde af aan de Estse Academie voor Muziek en Theater in de compositieklas van prof. Toivo Tulev. Liisa's muziek wordt gekenmerkt door gevoeligheid voor timbre, intense focus op geluid, ook stevige structuur en vormelijke puurheid. Ze is de winnaar van de European Composer Award in 2016. Keiko ging een samenwerking aan met Liisa in 2017 .
- In 'Recalling Chimes' van Vanessa Lann (1965) probeerde de componist geluiden te gebruiken die typerend zijn voor de moderne piano. Het stuk onderzoekt bijvoorbeeld de extreme registers die beschikbaar zijn op de piano van vandaag. De drie melodische motieven van de openingsfantasia komen respectievelijk terug in de drie hoofdsecties van het stuk, eerst in het extreem lage register en vervolgens in de boven- en middenzijde van de piano. Het harmonische materiaal dat de melodieën omringt, blijft hetzelfde - viernootige akkoordclusters en constant herhaalde enkele tonen (klokkengeluid).
- Het laatste stuk van Maria De Alvear, een Spaans-Duitse componist uit Keulen, is een groot, dramatisch, meditatief en spiritueel stuk voor piano-solo geschreven in 1991. "De betrokkenheid van spirituele kwaliteiten en energieke kennis in haar werk vereist een verantwoord diepgaand inzicht in de grote kracht van muziek en kunst, een kracht waar op een goede, krachtige manier voor moet worden gezorgd."

Judith Ermert - Celliste

Ann Geerts

Judith Ermert heeft een internationale carrière als kamermuzikante en soliste.

Zij bezielt “…met eigen stem en stempel. Van bij de eerste toon spitst men geboeid de oren. En deze toon is fors, maar nooit geforceerd. Bravo!” (Süddeutsche Zeitung)

De Bangkok Post beschreef haar als “...een buitengewoon muzikaal en technisch talent!”

WDR (Westdeutscher Rundfunk) prijst niet alleen haar “absolute wil tot uitbeelding” maar ook het “vermogen om haar ideeën authentiek over te brengen”.

 ©Thomas Vanhaut

©Thomas Vanhaut

Het parcours van de Duitse celliste Judith Ermert begon reeds op jonge leeftijd.
Ze was solo celliste van het Jeunesses Musicales Wereld Orkest met concerten o.a. in de Berliner Philharmonie en het Wiener Konzerthaus, en treedt sinds haar jeugd regelmatig op als soliste met gerenommeerde orkesten zoals Royal Bangkok Symphony Orchestra, Kammerphilharmonie Danzig, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim, Thüringen Philharmonie Gotha, Moldova State Philharmonic, Chamber Orchestra Leopoldinum, Sinfonietta Keulen en Detmolder Kammerorchester.

Judith Ermert studeerde aan de Folkwang Hochschule in Essen bij Young-Chang Cho en Christoph Richter en perfectioneerde zich aansluitend in de prestigieuze klas van Ralph Kirshbaum aan het Royal Northern College of Music in Manchester.
De ontmoetingen met Siegfried Palm inspireerden haar zó, dat ze zich met veel passie ook aan het hedendaagse repertoire ging wijden.

In 2013 verscheen haar eerste Hindemith CD samen met de Belgische pianist Daan Vandewalle (Fuga Libera), een opname die internationaal uitstekend onthaald werd: “een uitvoering met technische perfectie, grote muzikaliteit en imperiale sonoriteit” (Diapason). Aanbevolen als “excellente keuze” door het Gramophone Magazine tijdens het Hindemith-jaar, werd de CD bovendien genomineerd voor de “Listener’s Choice Award” van de Violoncello Foundation New York en haalde hetzelfde jaar de Top Tien Klassiek (eindejaarslijst van KNACK).

 ©Dieter Albrecht

©Dieter Albrecht

Op 26-jarige leeftijd werd Judith Ermert benoemd als solo celliste van het Brussels Philharmonic. Een jaar later werd ze docente aan het Koninklijk Conservatorium van Gent, waar ze aan het hoofd staat van een internationale celloklas. Ze geeft eveneens masterclasses over de hele wereld. Judith was vele jaren vicevoorzitter van ESTA Vlaanderen en is bovendien zeer toegewijd aan het “Rhapsody in School”-initiatief van Lars Vogt.

Judith Ermert bespeelt een cello gemaakt door Andrew Finnigan & Pia Klaembt, Bremen.

Nicolas Dupont - Violist

Ann Geerts

 

Met meer dan tachtig concerten per jaar, is Nicolas Dupont (°1992) één van de meest actieve Belgische kamermusici van zijn generatie. (El Diario Montanes)

Onder andere met het het Kugoni Trio (viool-saxofoon-piano), het Malibran Kwartet en het duo Andaluza (viool-gitaar), trad hij reeds op in België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Spanje, Italië, Engeland, Schotland en Zwitserland. Zijn ensembles engageren zich sterk voor hedendaagse muziek en hebben al, in nauwe samenwerking met hedendaagse componisten, een veertigtal werken gecreëerd.

Naast vele concerten in culturele centra, was Nicolas ook te gast in het Paleis voor Schone Kunsten en Flagey (Brussel), AMUZ en deSingel in Antwerpen en het Concertgebouw van Brugge. In het Verenigd Koninkrijk trad Nicolas onder meer op als gastleider van het Edinburgh Quartet en met het Argenta Trio in St Martin-in-the-Fields, Wigmore Hall, King’s Place (Londen), Colston Hall (Bristol) en The Queen’s Hall (Edinburgh).

Nicolas Dupont nam deel aan muziekfestivals zoals Musica Mundi, Festival van Vlaanderen, Klarafestival (BE), ‘Encuentro de Musica’ de Santander (SP), Pablo Casals Festival (FR), ‘Cary Cross Currents Chamber Music Festival’ (USA), ‘Eckelshausener Musiktage’ (DUI), ‘Norfolk & Norwich Festival’, ‘Windsor Festival’, ‘Winchester Festival’, ‘Chipping Campden Festival’, ‘Brighton Festival’ (UK) en ‘Buma Classical ‘(NL) en speelde in het gezelschap van onder meer Yuzuko Horigome, Máté Szűcs, Mihaela Martin, Pascal Moragues, Rohan De Silva, Michel Arrignon, Marie Hallynck, Gaby Van Riet, Michel Béroff, Lucas Blondeel, Roeland Hendrikx en Valentin Erben.

Zonder zich actief als solist in het wedstrijdcircuit te willen gooien, ontving Nicolas in de afgelopen jaren een aantal mooie bekroningen; het Kugoni Trio sleepte eerste prijzen in de wacht op de Supernova- (2013) en Forte Limburg- (2015) wedstrijden en ontving in februari 2018 de Fuga Trofee voor bevordering van Belgische muziek. In april 2015 werd hem door het Koninklijk Conservatorium van Brussel de prijs ‘Kolonel en Mevrouw Bisschop-Matthijssen’ toegekend voor verdienstelijke studenten en in Londen ontving hij prijzen op de ‘Royal Academy of Music Club Award’ (2016), de ‘Sir Karl Jenkins Music Award’ (2016), de ‘Worshipful Company of Musicians’ en het ‘Concordia Foundation Artists’ Fund’ (2017).

Nicolas maakte verschillende opnames voor de radiozenders Musiq3, Klara, Radio Suisse-Romande (CH), Radio 4 (NL), BBC 3 (UK), RAI3 en Radio Vaticana (IT) en was in België te zien op de televisiezenders Stingray Brava en Canvas.

Zijn discografie bestaat uit de cd Mockingbird met muziek van Wilfried Westerlinck, de cd Fingerprints 2 in samenwerking met ComAV en Radio Klara en de cd Timelapse, de debuutplaat van het Kugoni Trio. In januari 2018 bracht hij onder het label Da Vinci Classics een nieuwe cd uit met muziek van Leoš Janáček samen met de pianist Giulio Potenza.
In de loop van het 2018-2019 seizoen zal Nicolas een tweede cd opnemen met het Kugoni Trio, een debuut-cd met het Duo Andaluza, alsook een plaat gewijd aan de muziek van Emil Hartmann samen met Elisabeth Zeuthen Schneider, Tony Nys, Justus Grimm en Daniel Blumenthal.

Hij is een voormalig lid van het Brussels Chamber Orchestra en speelt nu mee met het Young European String Camerata en het English Chamber Orchestra. Deze kamerorkesten brachten hem reeds in grote Europese zalen zoals de Liszt Academy in Budapest, het Musikverein van Wenen, the Barbican in Londen,… en in de Verenigde Staten. Als concertmeester werkte hij samen met dirigenten als Michel Tabachnik, Wouter Lenaerts, Dirk Vermeulen, Peter Csaba en Trevor Pinnock.

Nicolas Dupont begon op vierjarige leeftijd viool te studeren bij Dejan Mijajev. Nadat deze hem de liefde voor de muziek voedde hem een stevige basis gaf, ging hij in de leer bij Yuzuko Horigome (Koninklijk Conservatorium van Brussel) en Rodney Friend (Royal Academy of Music, Londen). Hij specialiseerde zich daarnaast in kamermuziek bij Itamar Golan (CNSM van Parijs). Hij behaalde deze drie Masterdiploma’s met grootste onderscheiding en zou een blijvende invloed ondervinden van het onderwijs en muzikale visie van deze grote artiesten.

Daarnaast kreeg hij herhaaldelijk advies van Mihaela Martin en Zakhar Bron en volgde hij masterclasses bij Maxim Vengerov, Ana Chumachenco, Pierre Amoyal, Philippe Graffin,… en voor kamermuziek bij A.R. El Bacha, Bruno Canino, Paul Badura-Skoda, Gavriel Lipkind, Ralph Kirshbaum, Rudolf Buchbinder, Walter Boeykens,… en bij kwartetten als Talich, Prazak, Danel, Enesco, Chilingirian, Fine Arts, Ebène, Alban Berg enz.

Nicolas Dupont is zeer dankbaar voor de onvoorwaardelijke steun die hij kreeg gedurende zijn studies in het buitenland. Naast familie en vrienden maakten de RotaryClub Antwerpen, de stichting Robus, SWUK Vlaanderen, de Jovaro Stichting, Inspiratum (Axel Vervoordt Stichting), Belfius, Sir Richard Stapley Trust, Stephen Bell Trust, Bank Delen, de Deena Shypitka Music Awards, Helen Worswick Scholarship, Albert Cooper Music Charitable Trust en de Drake Calleja Trust een optimale muzikale ontplooiing mogelijk.

Hij is gastleraar aan het King’s College (London), waar hij graag met zijn studenten uit de musicologie-afdeling werkt.

Nicolas Dupont speelt op een Giuseppe Petrazzini viool, vriendelijk ter beschikking gesteld door een sponsor.

Nicolas Dupont Aulos

Meer informatie op de persoonlijke website van Nicolas.

Lin Chin Cheng - Marimba

Ann Geerts

"...Colorful and almost cinematic in scope..." - The Washington Post Biografie

"...Lin is considered a real phenomenon in the world of percussion instruments." - Romania Radio Music

"...full of great sensitivity, great positive personality in interpretation with rich harmony..."- Romania Radio Music

Lin Chin Cheng staat bekend als de eerste student marimba aan het gerenommeerde koninklijk Conservatorium Antwerpen, waar hij zijn master diploma haalde met grootste onderscheiding. Nadat hij derde werd op de prestigieuze International Marimba Competition Belgium kreeg hij internationale erkenning. Geprezen voor zijn uitmuntende muzikaliteit en opmerkelijke prestatie, ontving hij reeds op negentienjarige leeftijd de prijs voor joung talent. Lin staat tot op de dag van vandaag wereldwijd bekend als groot en getalenteerd virtuoos , met buitengewoon muzikaal en technisch meesterlijk vermogen. Lin won talrijke andere prijzen op internationale muziekwedstrijden, waaronder de “Concerto Competition Univerisy Symphony Orchestra Leuven”’; de eerste prijs op de ‘European Soloist Competition’, ‘de eerste prijs als marimba solo en marimba duo op de Australian percussion Eisteddfod’, de derde prijs op de ‘International Contemporary Chamber Music Competition’ en de prijs voor talent op de ‘Universal Marimba Duo Competitio’n.Lin werkt intensief samen met het ‘Taipei Representative Office in the EU and Belgium’ om de Taiwanese kunst te promoten en ontving hiervoor de Cultural Outstanding Award. Hierdoor kreeg Lin de eer om voor de Belgische koninklijke familie op te treden. Lin is naast marimbist ook componist van werken voor marimba; twee muziekboeken voor jonge spelers zijn van zijn hand. Hij won de eerste prijs in de’ Classical Marimba League International Composition Competition ‘en de prijs voor originaliteit op de ‘Universal Marimba Competition’. Zijn laatste marimbacompositie  ‘marimba concertino The Universe’ (van Ludwig Albert) ging in 2010 in première. 

Lin Chin Cheng - Marimba

In 2007, kwam zijn eerste solo marimba album “Silk Road”  uit. Een tweede “Splendor Star” werd recent door Centaur Records (USA) op de markt gebracht. Tijdens 2004-2009 verzorgde hij internationaal concerten in 20 landen. Hij houdt jaarlijks solo recitals in het buitenland ( 6de Internationale Marimba Festival in Chiapas- Mexico, het 7de Internationale Percussie Festival in Valencia, Spanje, het 7de internationale Percussie Festival in Pantagonia, Argentina) en werd al uitgenodigd voor concerten tijdens de: “Academische opening "Proloog"-Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium Antwerpen”, de internationale productie “Oriënt Express”, Festival der Voorkempen, Festival de Nachten, Belgische en Nederlandse percussiedagen, de ‘Occidental and Chinese music Taiwanese Culture Office’ in Brussel. Hij was gast-professor in de eerste percussie- cursus in La Corunna, Internationale Marimba Academy in Sint-Truiden 2008 en 2009. 

Sinds 2010 geeft hij marimba en percussie aan het Artesis Hogeschool Antwerpen Royal Conservatoire , Lemmens Instituut en het MUDA art high school. Tegenwoordig is Lin Chin Cheng promotor van Adams en Resta Percussion. De jonge Cheng doctoreert daarenboven nog aan de universiteit Antwerpen, en studeert specialisatie in percussie bij National University of Music Zagreb, Kroatia. 

Percussive Notes / July 2016 / Vol. 54 page 71

Marima Concerti - Ludwig Albert and Chin-Cheng Lin - Splendid Arts Edition

 Consisting of two concerti that are quite contrasting, this would be a wonderful addition to your collection of recordings. The performances are fantastic - by both the soloists and the string orchestra.

The disc begins with Chin-Cheng Lin’s popular “Marimba Concerto No. 1.” As one would expect, Lin’s performance is phenomenal. As many students/professionals are programming this work, this recording will be an invaluable resource.

The latter concerto is Ludwig Albert’s “The Universe – Double Marimba Concerto for Two Marimbas and String Orchestra.” While you will definitely hear some of the same neo-Romantic elements, it is entirely complementary to Lin’s work, mainly because of the robust presence of two soloists. The marimbas’ presence is wonderful and powerful. The soloists’ performances are topnotch; one would definitely expect this from these performers. However, I think I am most impressed with the attention to the balance within the recording.

Usually, the accompaniment is so heavy; here, this is not the case. The small instrumentation allows the soloists to be heard clearly and distinctly. I am a fan.

—T. Adam Blackstock

Chin Cheng Lin - 30 Years Preface of the Promotional Materials New International Tours & Projects Coming Soon!

Vitaly Pisarenko - Piano

Ann Geerts

NEW YORK TIMES  - Vitaly Pisarenko is an "...Immensely gifted pianist...with prodigious technique, myriad shadings and scrupulous accuracy..."

De Russische pianist Vitaly Pisarenko werd op 12 april 2008 uitgeroepen tot Eerste Prijswinnaar van het 8ste Internationaal Franz Liszt Pianoconcours in Utrecht. Zijn drukke tournee voert hem nog tot 2013 over de hele wereld.Op 6-jarige leeftijd trad Vitaly voor het eerst op voor publiek. Na zijn eerste muziekopleiding aan de muziekscholen van Kiev en Kharkov begon hij in 2005 een studie aan het Staatsconservatorium van Moskou, waar hij les kreeg van professor Yuri Slesarev. Tegelijkertijd begon hij aan een postacademische opleiding aan het Rotterdamse Conservatorium Codarts bij Aquiles Delle Vigne.Vitaly heeft recitals gegeven en is als solist opgetreden met orkesten in Oekraïne, Rusland, Italië, Macedonië, Oostenrijk en Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Polen, Zwitserland, Engeland, Litouwen, Indonesië, China, Mexico en de Verenigde Staten.

Als onderdeel van de prijzen die hij won tijdens verschillende concours, met name de 3de Prijs, Publieksprijs en Speciale Prijs van Fazil Say tijdens het 5de Liszt Concours in Weimar in 2006, werd Vitaly uitgenodigd op te treden in Japan, Australië, Zuid-Korea en Turkije. In 2007 nam hij deel aan de integrale uitvoering van pianostukken van Ravel in Rotterdam tijdens de Codarts Ravel Pianomarathon.

In 2008 concerteerde  Vitaly Pisarenko  in meer dan 25 landen waaronder optredens in Duitsland, Italië, Hongarije, Polen, Oostenrijk, Zwitserland, Groot-Brittannië, Noorwegen, België, Litouwen, Indonesië, Brazilië, Argentinië, Chili, Colombia , Ecuador, China, Japan, Zuid-Korea, Mexico en de Verenigde Staten en was hij onder meer te gast bij het Basilica Festival van Vlaanderen, het Piano Pic Festival in Zuid-Frankrijk, de Berlin International Music Festival & Academy, het Delft Chamber Music Festival, het Grachtenfestival in Amsterdam en het Busoni Festivalin Bolzano. In oktober 2008 speelde Vitaly met het Franz Liszt Chamber Orchestra in Boedapest Concerten bij het Beethoven Festival in Warschau (met het Nationaal Philharmonisch Orkest van Polen), het Vilnius Festival, de MUSICA et POETICA concertenreeks, het International Keyboard Institute & Festival in New York en Europese Liszt Nachten in Liszt-steden als Boedapest, Weimar, Bayreuth en Raiding bezorgden hem een zeer druk bezet agenda. 

In 2009 maakte Vitaly een uitgebreide tournee met het Noord-Nederlands Symphonisch Orkest, met het Poolse Nationaal Philharmonisch Orkest op het Beethoven Festival in Warschau, en met het Moscow Symphonisch Orkest in het Ushuaia Festival in Argentinië. In datzelfde jaar maakte hij een internationale tournee met het Heath Quartet, winnaars van het TROMP International Music Competition.Hij hér-opende met Rachmaninoff's Paganini Rhapsody het concertgebouw De Doelen in Rotterdam. Verder nam hij deel aan de Europese Liszt Nachten- tournée uitgevoerd op het Vilnius Piano Festival en Zuid-Afrika. In 2010 speelde Vitaly in Shanghai tijdens de World Expo en toerde met het Rachmaninov Concerto No. 4  ism het Gelders Orkestin Nederland.

In 2011 werd Vitaly uitgenodigd naar Japan voor een uitgebreide tournee met het Brno Philharmonic Orchestra waar hij verscheidenen pianoconcerto's en pianorecitals bracht in oa Tokio Opera City en Sumida Triphony Hall,Minato-Mirai hal (Yokohama).In 2012 maakte Vitaly zijn debuut in Teatro Colon (Buenos Aires), de Musikverein (Wenen), De Singel (Antwerpen) en The Palace of Arts (Boedapest), evenals een tour in China met inbegrip van voorstellingen in het NCPA in Beijing en de Shanghai Concert Hall. Hij nam ook deel aan de Internationale F.Liszt Piano Academy in Duitsland met lessen olv Elisabeth Leonskaja.. In Utrecht speelde hij met Heath Quartet voor de 'Conference of World Federation of International Music Competitions (WFIMC)'.
Sinds september 2012 studeert Vitaly aan de Royal College of Music in Londen,bij professor Dmitri Alexeev. Vitaly voltooide zijn Master diploma met onderscheiding in 2014 en studeert momenteel voor een Artist Diploma en een Emma Rose Scholar ondersteund door een Kenneth en Violet Scott Award.Vanaf 2012 volgt hij ook  lessen aan de Piano Academy "Incontri col Maestro" in Imola, Italië. bij  Professor Boris Petrushansky .
In 2013 maakte Vitaly zijn debuut in Zuid-Korea met een bijzonder optreden op het Seoul Arts Centre met het KBS Symphony Orchestra. Hij vervulde een glansrol bij verscheidene prestigieuze festivals waaronder de International F. Chopin Piano Festival in Duszniki (Polen), de Euro Music Festival in Halle (Duitsland), Het Grachtenfestival (Amsterdam) en het Diaghilev Festival (St. Petersburg).

In 2014 keerde hij terug naar België voor de uitgebreide tournée van het concerttheater "De Biecht van Liszt" met een acteur Warre Borgmans.Onderweg werd hij opnieuw veelvuldig gevraagd voor het uitvoeren van solo-recitals en concerten met orkest in de Verenigde Staten, Italië, China en het Verenigd Koninkrijk (Cadogan Hall, St. John's Smith square, Elgar Room van Royal Albert Hall onder anderen).

Hoogtepunten van zijn prestaties in het seizoen 2016-2017 zijn recitals en concerten met orkesten in Israël, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Duitsland, Frankrijk, België, Zwitserland en Bulgarije.

In 2018 treedt Vitaly intensief op in het Verenigd Koninkrijk, en is hij te zien in de Oxford Piano Series, BMS York, Champs Hill, Erin Arts Centre (Isle of Man), Manchester (met solisten van Manchester Camerata) en Hatchlands.Ook optredens in Londen voor de Chopin Society , St Martin in the Fields, Parliament Chambers, Chelsea Arts Club en in Cadogan Hall met de London Mozart Players staan gepland . Internationale hoogtepunten van 2018-2019 zijn onder meer uitvoeringen in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Mexico, Turkije (Istanbul Recital Series), China (het stadhuis van Hong Kong) en een Zuid-Afrikaanse tournee.

Roeland Hendrikx - Klarinet

Ann Geerts

Roeland Hendrikx studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven en aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen. Hij volgde masterclasses bij grote klarinettisten wereldwijd.

Roeland Hendrikx - Klarinet

Roeland Hendrikx is sinds 2003 klarinet-solo van het Nationaal Orkest van België en was van 1998 tot 2003 verbonden aan het Symfonisch orkest van de Munt. 
In kamermuziek-verband trad hij op met vooraanstaande musici en ensembles, en dit voor prestigieuze concertreeksen. 

Als solist werkte hij samen met Prima la Musica,I Fiamminghi, de Beethoven-academie, het Nationaal Orkest van België, het Vlaams Radio Orkest, het Limburgs Symfonieorkest Maastricht, de Georgia Philharmonic (VS), het Symfonisch Orkest van Litouwen en het Philharmonisch Orkest van Hagen (D), het Harmonieorkest van de Gidsen en dit ondermeer in het kader van het Festival van Vlaanderen Limburg, dat hem in 1998 uitriep tot festivalster.

Roeland Hendrikx creëert regelmatig Belgische kamermuziek voor klarinet en tracht deze muziek ook te promoten.  In 2001 won hij de  « Jeanne & Willem Pelemansprijs » voor zijn inspanningen ter verspreiding van Belgische muziek.

Roeland is docent klarinet aan het Conservatorium van Maastricht en aan het Lemmensinstituut te Leuven. Hij geeft “masterclasses” in Japan, Singapore, Thailand en de VS zoals aan de “Manhattan School of Music” (New York), Yale University, de ”De Paul University” (Chicago), “Long Beach University”  (LA), Miami University, Oklahoma University en in Atlanta aan de “Emory University” en “Georgia State University”. 

In 2014 richtte hij zijn eigen kamermuziek ensemble op. “Het Roeland Hendrikx Ensemble”.
Dit ensemble spitst zich toe op het rijke repertoire voor klarinet, strijkers en piano.

Roeland is Selmer-artist.

Max Bruch Double Concerto pt.1 - Marc Sabbah & Roeland Hendrikx

C.M. von Weber - Clarinet Concerto No. 1: 3 - Rondo - Roeland Hendrikx with Frascati Symphonic