Ask us anything!

Marjan Hellraeth  |  Managing Director

Tel: +32 473 27 23 43

Email: marjan.hellraeth@aulos.be

 

Ann Geerts  |  Promotion & Administration

Tel: +32 478 87 94 17 

Email: ann.geerts@aulos.be

 

Missionarislei 66
2970 Schilde

AULOS represents national and international musicians, conductors, artists, music ensembles and music companies. AULOS is committed to provide support so that they can focus on their artistic creation.

Musici: Ensembles NL

Kugoni Trio

Ann Geerts

Het Kugoni Trio is met zijn unieke bezetting (piano, viool en saxofoon) een graag geziene gast op de nationale en internationale podia.

Het Kugoni Trio is sinds zijn oprichting in 2010 een veelgevraagd ensemble in talrijke culturele centra in België, en concerteerde al in heel wat prestigieuze Belgische concertzalen als het Paleis voor Schone Kunsten (Brussel), Flagey (Brussel), de Academiezaal (Sint-Truiden), AMUZ (Antwerpen) en het Concertgebouw Brugge. Bovendien kreeg het Kugoni Trio uitnodigingen voor festival- en cultuurdagen als Iedereen Klassiek (Brugge), Cultuurmarkt (Antwerpen), KlaraFestival (Brussel), BumaClassical (Utrecht) en Festival Van Vlaanderen. In het buitenland concerteerde het ensemble op uitnodiging in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Italië. 

Het trio legt een focus op Belgische muziek en is bijgevolg een bron van inspiratie geworden voor hedendaagse componisten. Zo geeft het ensemble jaarlijks meerdere compositieopdrachten en creëerde het reeds werken van componisten zoals Erik Desimpelaere, Jeroen d’Hoe, Hanne Deneire, Wilfried Westerlinck, Benjamien Lycke, Paul Steegmans, Jan Van Landeghem, Jan-Hendrik Van Damme, Wouter Lenaerts, Koen Dejonghe, Eddy Flecijn en Bernd Van Hulle.

Timelapse, Kugoni Trio.jpg

Het Kugoni Trio verleende zijn medewerking aan de cd Mockingbird (2015) van de Belgische componist Wilfried Westerlinck. In samenwerking met Componisten Archipel Vlaanderen (ComAV), Radio Klara en Flanders Arts Institute werkte het Kugoni Trio mee aan de cd Fingerprints (2016). Met het debuutalbum Timelapse (2016) presenteerde het trio voor het eerst zijn eigen artistieke signatuur.

Daarnaast maakte het trio opnames voor Radio Klara, Musiq3 en Radio4 (NL) en was het ensemble te zien op de televisiezenders Cultuur7 en Canvas.

Het Kugoni Trio werd met een eerste prijs bekroond op de wedstrijden Supernova 2014 (vroeger Gouden Vleugels) en Forte Limburg 2015. Het ensemble was “Artiest in residentie”  van de vzw SWUK Vlaanderen voor de concertseizoenen 2014-2015 en 2015-2016.

Meer concerten, meer creaties en samenwerkingen met componisten bieden kleurrijke vooruitzichten voor dit jonge ensemble. Nieuwe compositieopdrachten worden gegeven aan Belgische componisten als Wim Hendrickx, Mathias Coppens en Jeroen D'hoe. Verder werkt het Kugoni Trio ook samen met internationale componisten als Gareth Moorcraft (GB) en Zita Bruzaite (LT). Deze creaties zullen plaatsvinden tijdens de seizoenen 2017-2018 en 2018-2019.

Fotograaf xxx

Maken deel uit van het Kugoni Trio v.l.n.r.:
Kurt Bertels, saxofoon
Nicolas Dupont, viool
Bert Koch, piano

Klik op elke naam voor een uitgebreide biografie.


PROGRAMMA'S

1. BE Kugoni 3.0  (Belgische componisten centraal)

•    Ward De Vleeschhouwer - Warakun (dedicated to Kugoni Trio, 2017)
•    Mathias Coppens - Creation
•    Guillaume Lekeu - Adagio molto espressivo pour 2 violons, V. 33
•    Jeroen d’Hoe - Creation
•    Marcel Poot - Sarabande (from Pygmalion Suite) - (arr. Kurt Bertels)
•    Wim Henderickx - Creation 

2. CLASSICS Revisited 3.0

•    Astor Piazzolla - Primavera Porteña (from  Las Cuatros Estaciones Porteñas) (arr. Kugoni Trio)
•    Dimitri Shostakovich - Five pieces for two violins and piano (arr. Kugoni Trio)
•    Eddy Flecijn - Trance (dedicated to Kugoni Trio, 2017)
•    Charles Koechlin - Epitaphe de Jean Harlow
•    Alexei Igudesman - Take it to eleven
•    Kristina Arakelyan - Two pieces for violin, saxophone and piano (dedicated to Kugoni Trio, 2017)
•    Jan Van Landeghem - Musette (dedicated to Kugoni Trio, 2016)
 

boho4 Strijkkwartet

Ann Geerts

Het strijkkwartet boho4 is ontstaan vanuit het innovatieve Belgische strijkersorkest Boho Strings dat klassieke muziek ziet als bron voor maatschappelijke zelfreflectie.
boho4 is 'string quartet in residence' aan het Southampton Summer Strings Festival in Southampton (NY) en maakte vorige zomer van de gelegenheid gebruik om een concert tour in New York in te plannen. boho4 trad ook verschillende keren op in België en verzorgt een reeks lecture-perfomances in BOZAR Brussel.

boho4 staat bekend om haar eclectische stijl en de grote diversiteit in haar aanbod. Het kwartet gaat volop voor het openbreken van platgespeelde concertprogramma's en experimenteert met alternatieve concertformats. Ze schuiven zelfs partituren of bladmuziek aan de kant en gebruiken het tablet! 

boho4_AULOS.jpg

Maken deel uit van boho4 v.l.n.r :
Bartlomiej Ciaston, viool
Jessica Tortorice, viool
Bartosz Korus, altviool
Maria Kulowska, cello

Voor een uitgebreide biografie van de muzikanten verwijzen we door naar hun individuele websites of naar de website van boho4.

PROGRAMMA'S

"CLASSICAL"
Mozart, F Major Divertimento
Shostakovich, 2 Pieces for String Quartet
Stravinsky, 3 Pieces for String Quartet
Dvorak, String Quartet No. 12 “American”

"VISIONS AT THE SEASIDE"
Wim Henderickx (BE), In Deep Silence
Peter Maxwell Davies (U.K. 1934-2016), String Quartet No. 5
Shostakovich String Quartet No. 8
Joey Roukens (NED), Visions at Sea (2011)

Theatrum Affectuum

Ann Geerts

Theatrum Affectuum werd opgericht in 2003. Het ensemble bestaat uit vier uiterst virtuoze musici: Andreas Böhlen (blokfluit), Ayako Matsunaga (barokviool), Pierre-Augustin Lay (barokcello) en Takashi Watanabe (klavecimbel). Het ensemble spitst zich toe op het Duits en Italiaans 17de- en 18de-eeuwse repertoire en benaderen dit op een zeer persoonlijke wijze.
Door de combinatie van fluit, een of twee violen, cello, luit en klavecimbel, geeft dit ensemble
een eigen, heel bijzonder energieke en inzichtelijke interpretatie aan de contrasterende invloed binnen de barokmuziek. De muzikanten besteden uitvoerig aandacht aan historisch geïnspireerde improvisatie, waardoor hun concerten steevast unieke , geestige en diepgaande ervaringen zijn. Ook de uitgebreide improvisaties in verschillende stijlen van de barok is één van de sterk opvallende kenmerken van de groep.

Het ensemble gaf tal van concerten in Duitsland, Nederland, Italië en Japan en werd meerdere malen geprezen in de pers. Het ensemble heeft o.m geconcerteerd in De Bijloke Gent, Konzerthaus Wien, MiTo Festival Milano, Händelhaus Halle, Altstadtserenaden Basel en Musikalischer Sommer Ostfriesland (Duitsland/Nederland).De leden van Theatrum
In 2007 nam het ensemble een eerste cd op met als titel ‘La Meraviglia Parlante’.
dewelke met groot succes ontvangen werd  in Europa, Japan en Australië. De tweede cd met werken  Nicola Matteis werd uitgebracht in het voorjaar van 2015 op het Duitse label Aeolus.


Andreas Böhlen

Andreas Böhlen (°1983) maakte op zesjarige leeftijd kennis met de blokfluit, en kort daarna met de saxofoon. Hij studeerde blokfluit aan de conservatoria van Bremen en Keulen en won verschillende prijzen waaronder ‘Jugend musiziert’ en ‘Jugend jazzt’. Van 2003 tot 2007 studeerde hij blokfluit aan het conservatorium van Amsterdam bij Walter van Hauwe en Paul Leenhouts (examen ‘met onderscheiding’). Ondertussen studeerde hij ook hoofdvak jazzsaxofoon met Jasper Blom, Ferdinand Povel en Dick Oatts. Hij studeerde een Master in historische improvisatie onder Rudolf Lutz aan de Schola Cantorum in Bazel, Zwitzerland (examen ‘met onderscheiding’). In Bazel studeerde Andreas ook een Master in jazzsaxofoon bij Domenic Landolf en Andy Scherrer. Andreas Böhlen specialiseert zich in improvisatie, een rode draad doorheen al zijn muzikale activiteiten. Tijdens zijn studies richtte hij verschillende ensembles op waaronder Theatrum Affectuum, Satyr’s Band (blokfluit, hobo/schalmei, fagot/dulciaan en orgel) en Andreas Böhlen band (jazz quartet). Andreas werkt regelmatig samen met verschillende radiozenders, concerteert intensief in heel Europa, Japan en Australië en geeft les (hoofdvak blokfluit) op de universiteit voor de kunsten Graz, Oostenrijk. Voor meer informatie kunt U terecht op www.andreasboehlen.com.

Ayako Matsunaga 

Ayako Matsunaga startte op zeer jonge leeftijd met viool. Ze studeerde moderne viool aan de Toho Gakuen School of Music (Japan). Daarna studeerde ze barokviool bij Lucy van Dael aan het conservatorium van Amsterdam, bij Marie Leonhardt en bij Stefano Montanari aan het conservatorium van Milaan. In 2002 won ze de tweede prijs op de Early Music Competition in Japan, en in 2003 de derde prijs op de Premio Bonporti in Rovereto (Italië), de eerste prijs als lid van het ensemble Ensemble Ricreation d’Arcadia op de Premio Bonporti 2004 de tweede prijs en de publieksprijs op de Premio Bonporti in 2007. Momenteel is ze lid van verschillende barokorkesten waaronder Il Giardino Armonico, Accademia Bizantina, Ensemble Zefiro, Le Cercle de l’Harmonie etc.

Pierre-Augustin Lay 

Pierre-Augustin Lay studeerde cello in Caen (Frankrijk) bij Jacques Ripoche. Zijn interesse in de oude muziek leidde hem nadien naar de Schola Cantorum Basiliensis waar hij studeerde bij Christophe Coin, Sergio Azzolini en Jesper Christensen. Hij studeerde af in 2002. Sindsdien speelt hij regelmatig bij orkesten zoals Les Musicien de Louvre, Harmonie Universelle, La Cetra, Ensemble Matheus, Vocales Basiliensis etc. Ook musiceerde hij met muzikale grootheden zoals Gustav Leonhardt, Ton Koopman, Sigiswald Kuijken, Jordi Savall, Andrea Marcon, Enrico Onofri en Emma Kirkby. Pierre-Augustin Lay is stichter van het ensemble La Loge Olympique, waarmee hij finalist werd van de internationale wedstrijd voor oude muziek in Brugge. Als solist en als kamermusicus trad Pierre-Augustin op in de belangrijkste Europese concertzalen. Hij verleende zijn medewerking aan verschillende opnames voor de labels Harmonia mundi, SWR en Eloquentia.

Takashi Watanabe

Takashi Watanabe werd geboren in Nagano (Japan). Hij studeerde piano aan het Tokyo College of Music en klavecimbel aan de Toho Gakuen School of Music. Hij studeerde tevens klavecimbel bij Bob van Asperen aan het conservatorium van Amsterdam en orgel bij Lorenzo Ghielmi aan het conservatorium van Milaan. In 2004 richtte hij Ensemble Ricreation d’Arcadia op. Het ensemble won in 2004 de eerste prijs op de Premio Bonporti in Rovereto (Italië). Ook als solist viel Takashi Watanabe meerdere keren in de prijzen. Zo was hij o.a. finalist op de Sweelinck-competitie in Amsterdam. Takashi Watanabe wordt veel gevraagd als solist en als continuo-speler. Hij speelt o.a. bij La Venexiana en bij Il Complesso Barocco. Sinds 2003 is Takashi Watanabe dirigent van het Haendel Festival Japan in Tokyo.
In JunI 2012 kwam zijn eerste solo CD met DE  J.S. Bach’s “Goldberg Variations” uit onder het label ALM Records .Hiermee heeft hij intussen  verscheidene CD awards gewonnen heeft. Takahashi geeft les (uitvoeringspraktijk en klavecimbel) aan de Hogeschool voor de Kunsten Bern, Zwitzerland.

Giangiacomo Pinardi 

Na zijn gitaaropleiding bij Costantino Amiti, specializeerde Giangiacomo Pinardi zich in het vroege tokkelinstrument olv Massimo Lonardi aan het Music Institute  te Pavia( Italië) en aan the School of Early Music in Venetië.
Als actief lid van diverse renaissance- en barok ensembles (I Barocchisti, Accademia San Felice, Arte Resoluta, curtes francae, Fantazyas, Zefiro, Balthasar Neumann Chor & Ensemble en anderen) concerteerde hij intensief in heel Europa en daarbuiten. Hij is de belangrijkste luitspeler van Europa Galante olv Fabio Biondi sinds 2001.
Hij neemt op regelmatige basis deel aan uitvoeringen binnen de meest gerenommeerde operaseizoenen wereldwijd en muziekfestivals in  Europa, de USA, Zuid-Amerika, Azië en Australië. Hij verscheen als een performer in meer dan zestig opnames voor EMI-Virgin, Decca, Sony, Opus 111, Chandos, Amadeus, Tactus, Dynamic, Bongiovanni, Stradivarius, Orfeo, ASV Record, Claves edities evenals in vele Europese en Amerikaanse radio- en tv-uitzendingen. Giangiacomo heeft ook bewerkt de kritische uitgave van de werken van Francesco Corbetta.

BOHO Strings o.l.v. David Ramael

Ann Geerts

Wat draagt klassieke muziek bij tot onze moderne maatschappij? Wat betekent het om klassieke muzikant te zijn in de huidige geïnternationaliseerde samenleving? Kan klassieke muziek dienen als bron voor maatschappelijke zelfbeschouwing?

Met het nieuwe 13-tallige strijkorkest BOHO Strings gaat dirigent David Ramael op zoek naar antwoorden voor deze vragen in een open en onconventionele manier. 
David heeft een reputatie opgebouwd in het doorbreken van de vierde muur tussen publiek en uitvoerder. Met BOHO Strings streeft hij om via de muziek een meer inclusieve en duurzame samenleving te creëren. Voor BOHO Strings kan muziek vanuit een unieke invalshoek licht werpen op maatschappelijke thematieken - sociaal, demografisch, cultureel of ecologisch - en deze op artistieke manier concretiseren naar een breder publiek. 


David heeft zich omringd met een eclectische groep van hoog-getalenteerde strijkers die delen in zijn visie. Als ensemble is BOHO Strings een weerspiegeling van de superdiversiteit in onze samenleving. Algerije, België, Frankrijk, Israël, Marokko, Nederland, Polen, Spanje, Turkije, en de Verenigde Staten - al deze nationaliteiten zijn vertegenwoordigd in BOHO Strings. Deze rijkdom aan herkomsten en ervaringen vormen een bron van creatieve inspiratie. Dit heeft al in BOHO Strings’ eerste seizoen geleid tot concerten in BOZAR, Flagey en de Koninklijke Muziekkapel Koningin Elisabeth, en is BOHO Strings te gast in MUHKA voor een unieke artistieke en creatieve residentie. Verder wil BOHO Strings ook een leidinggevende rol spelen op sociaal en maatschappelijk vlak met de creatie van de BOHO Hub - een panel van leiders rond duurzaamheid uit heel diverse sectoren die mekaar vinden rond BOHO Strings.

David Ramael - artistiek directeur

David Ramael BOHO Strings AULOS.jpg

David Ramael staat aan het hoofd van een nieuwe generatie ondernemende dirigenten die klassieke muziek een nieuwe rol willen geven binnen onze gefragmenteerde en geïnternationaliseerde samenleving. Als artistiek directeur van BOHO Strings heeft hij reeds opmerkelijke resultaten behaald met nieuwe en unieke programma’s, door het concerteren in onconventionele locaties en door het omhelzen van de transformatieve kwaliteiten van de muziek.
Voor BOHO Strings was David Ramael meer dan 10 jaren actief in de Verenigde Staten, waar hij aan het hoofd stond van orkestprogramma’s aan een aantal prestigieuze universiteiten in New York, en waar hij eveneens artistiek directeur van Gemini Youth Orchestras was.

David Ramael behaalde diploma’s in orkestdirectie en musicologie, en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, de Université Libre de Bruxelles, Universität Wien en de University of Minnesota.

Als dirigent staat David Ramael bekend om zijn oprechte muzikaliteit, en de originaliteit waarmee hij een duidelijke artistieke visie combineert met een sterke sociale inslag. Hij is regelmatig te gast in alle belangrijke concertzalen in België, zoals BOZAR, Concertgebouw Brugge en De Bijloke in Gent.

Kim Van Den Brempt & Elise Caluwaerts

ianthe de boeck

Kim Van Den Brempt

Als solist van Ensemble Musiques Nouvelles onder leiding van Jean-Paul Dessy is Kim Van Den Brempt al tien jaar een vurige verdediger van het hedendaagse repertoire. Daarnaast is hij als liedbegeleider regelmatig te horen met sopraan Elise Caluwaerts. Zijn veelzijdigheid komt ook aan het licht in zijn samenwerkingen met filosoof-essayist Laurent de Sutter en beeldend kunstenaar Paul Van Gysegem. Als pianopedagoog is hij verbonden aan het SLAC en werkt hij educatieve projecten uit voor MATRIX. 

Kim Van den Brempt studeerde piano aan de Conservatoria van Brussel, Antwerpen, Parijs en in Londen. Onder impuls van Jan Michiels en Pierre-Laurent Aimard verdiepte hij zich in de hedendaagse muziek. Ook Alain Planès en Boyan Vodenitcharov waren zijn leraars.

Sinds 2005 is Kim Van den Brempt als pianist verbonden aan het ensemble Musiques Nouvelles onder leiding van Jean-Paul Dessy. Concerttournees brachten hem onder andere in Japan, Chili, Venezuela en Europa.

Kim Van den Brempt specialiseerde zich ook in de kunst van het lied: hij volgde een post-graduaat in de Londense Guildhall School for Music and Drama bij de gerenommeerde Graham Johnsson en aan het Conservatorium van Antwerpen bij Jozef De Beenhouwer. Hij was te horen in gezelschap van onder meer Ilse Eerens, Axel Everaert, Lucienne Van Deyck en Thomas Blondelle. Met sopraan Elise Caluwaerts vormt hij al tien jaar een veelgevraagd duo.

Momenteel doceert hij piano aan het Conservatorium van Leuven, waar hij ook het ‘Ensemble XXI’ voor nieuwe muziek oprichtte.

Elise Caluwaerts

Coloratuursopraan Elise Caluwaerts groeide dankzij haar veelzijdigheid en innemende persoonlijkheid uit tot een veelgevraagde soliste in binnen- en buitenland. Ze startte haar zangcarrière als barokzangeres en breidde haar repertoire uit naar de romantische en hedendaagse muziek. Haar voorliefde voor uitdagend repertoire – van opera tot multidisciplinaire projecten – leidde tot talrijke creaties en bijzondere samenwerkingen met internationaal gerenommeerde componisten en ensembles. Zo werkte ze op uitnodiging van het Sydney Festival 2016 nauw samen met Pascal Dusapin voor diens kameropera Passion. Haar vertolking van Lei werd lovend onthaald door de pers.

"Belgian coloratura soprano Elise Caluwaerts impressed with her supple sense of line and strength, displaying a soaring, pure-toned top register and richly coloured lower register." (The Australian)

Elise Caluwaerts

Tijdens het seizoen 15/16 was Elise Caluwaerts ook te horen als Rea in de multimedia-opera Romulus Le Grand, een wereldcreatie met het Zwitserse orkest Musique des Lumières. In de pers werd ze geroemd als “de revelatie van de productie, dankzij haar soepele en heldere sopraanstem”. De productie wordt in 18/19 hernomen in het Teatros del Canal and Teatro Colòn in Buenos Aires. In het najaar van 2016 zal Elise op uitnodiging van het St-Petersburg Symphony Orchestra olv Walter Proost een cd opnemen met spectaculair coloratuurrepertoire. Verder brengt de muziektheaterproductie Io sono Rocco, die in mei 2016 in première ging op het KunstenfestivaldesArts, haar naar Doornik, Marseille en Montréal. Met pianist Kim Van den Brempt brengt zal dan weer verschillende recitals met het romantische liedrepertoire, van bel canto tot laatromantiek.